przez BlueSky System » 25 maja 2012, 12:10
Kwestia pozycjonowania sklepu internetowego, niestety wbrew pozorom nie jest prostą sprawą. Sklepy internetowe w odróżnieniu od klasycznych, firmowych witryn internetowych posiadają zazwyczaj szeroki asortyment. Klasyczne pozycjonowanie w tym wypadku może (lecz nie musi) okazać się kompletnie nieopłacalne, gdyż gama głównych wyrażeń kluczowych jaką należałoby promować, może być bardzo kosztowna.
Jedynym rozsądnym rozwiązaniem w przypadku sklepów internetowych wydaje się Pozycjonowanie Long Tail (z ang. długi ogon). W pozycjonowaniu Long Tail zamiast skupiać się na kosztownych frazach ogólnych, koncentrujemy się na tańszych frazach precyzyjnych. Otrzymujemy wówczas przykładowo zamiast 20 fraz ogólnych, 200 precyzyjnych z których sumaryczna ilość odwiedzin oraz sprzedaży będzie nieporównywalnie wyższa niż w przypadku wyrażeń ogólnych.
Aby uświadomić sobie, czym jest pozycjonowanie „Long Tail” i dlaczego jest tak bardzo istotne w przypadku sklepów internetowych, powinniśmy prześledzić i poznać sposób myślenia Klienta. Okazuje się, że ludzie korzystający z internetowych zakupów, należą najczęściej do najbardziej wymagającej grupy Klientów. Jest to grupa dobrze zarabiająca, świadomie dokonująca wyborów i nieobawiająca się nowości.
By uświadomić sobie tok rozumowania klienta, należy odpowiedzieć na pytanie - „Czy kiedykolwiek robiliśmy zakupy w Internecie?”
Jeżeli tak to warto zastanowić się jak wyglądał cały proces zakupowy, począwszy od powstania w naszej głowie zapotrzebowania na dany produkt, aż do chwili jego zakupu.
Przedstawiciele w/w grupy zaczynają poszukiwania np. telewizora od zebrania informacji – przeglądania ofert sieci sklepów RTV/AGD, przeanalizują dane techniczne oraz znajdą opinie na forach internetowych. Szukając tych informacji będą wykorzystywali wyszukiwarkę Google wpisując frazy typu „opinie o telewizorach”, „forum o telewizorach”, „jaki kupić telewizor” itp. Na tym etapie Klienci jeszcze nie podejmują decyzji o zakupie. Dopiero po zebraniu niezbędnych informacji, zaczynają szukać jednego lub kilku modeli telewizorów.
Przykładowo, prowadząc sklep internetowy z telewizorami plazmowymi, przy małym asortymencie lepiej jest zastosować pozycjonowanie Long Tail. Na podstawie doświadczenia mogę stwierdzić, że pozycjonowanie łącznie na kilka precyzyjnych fraz typu „plazmowy telewizor Panasonic” czy „telewizor plazmowy Panasonic TX-P46G30E" przyniesie lepsze rezultaty, niż pozycjonowanie na ogólną frazę „telewizor” czy „telewizory”.
Taki sposób pozycjonowania wpłynie na ogólny wizerunek sklepu, jednakże nie zwiększy sprzedaży. Obserwując zachowania internautów, można wywnioskować, że użytkownicy wpisujący ogólną frazę kluczową w wyszukiwarce już po chwili doprecyzowują swoje poszukiwania (lub wybierają podpowiedź wyszukiwarki).
Doprecyzowanie wyrażeń wynika z faktu, że przy wyszukiwaniu za pomocą fraz ogólnych, internauta otrzymuje zbyt dużo podobnych wyników wyszukiwania – zbyt wiele produktów. Ten chaos i szum informacyjny zmusza go do poszukiwania konkretnego modelu.
Często także internauci szukają konkretnych produktów za pomocą „kopiuj – wklej” całej frazy określającej dokładnie model telewizora np. z internetowej recenzji lub artykułu na portalu branżowym. Podobnym sposobem internauci poszukują informacji związanej z ceną danego produktu w porównywarkach cenowych.
Odsyłam do wpisu na Wikipedii
www.blueskysystem.plWebdesing, Pozycjonowanie, Google AdWords, Reklama medialna, Oprogramowanie, Hosting